Ultimul up-date 07:08 GMT+2  
LOGO
Abonamente Publicitate Redactia Contact

PRIMA PAGINA

NEWSLETTER

In fiecare zi primesti stirile Monitorul de Sibiu la tine in inbox. Aboneaza-te aici.

Vreau sa ma abonez

Evidenta l Arhiva mondiala de oameni

Sibienii vor pasapoarte biometrice

Autor: Margareta LUPU
Data publicarii: 19/02/2009

In plina criza economica, unii romani au o alta mare problema: pasapoartele biometrice ar fi o creatie diavoleasca, cu ajutorul caruia Satana ne-ar inrobi mai usor. Pentru lumea civilizata insa, pasapoartele biometrice sunt de mult un instrument de lupta impotriva terorismului. De la sfarsitul lunii iunie, acestea vor fi introduse si in Sibiu. Monitorul de Sibiu va prezinta care sunt beneficiile acestor pasapoarte biometrice.

„Inca nu avem dovezi ca acest pasapoarte ar incalca intimitatea omului. Dimpotriva, ii identifica“ IPS Laurentiu Streza

Daca vrem sa facem parte din lumea civilizata, trebuie sa ne conformam. Asa a ajuns si Romania in situatia de a fi obligata sa introduca pasapoartele biometrice, pentru ca cetatenii ei sa poata calatori liberi in orice stat, mai ales in Statele Unite ale Americii. Dupa atacurile teroriste din 11 septembrie asupra SUA, din ce in ce mai multe companii fac apel la biometrie pentru a-si securiza activitatea, iar asta se vede in cotatiile la bursa si in cifra de afaceri mereu in crestere a firmelor din domeniu. Administratia americana a cerut deja cetatenilor din 27 de tari, intre care 15 din UE, sa introduca pana in 26 octombrie 2006 pasaportul biometric. Daca nu au noile documente, cetatenii statelor europene vizate nu vor mai putea intra pe teritoriul SUA decat cu o viza acordata de consulatele americane. Incepand din acest an, si Romania va avea pasapoarte biometrice. Sibienii le vor putea solicita de la sfarsitul lunii iunie.

Pasapoartele viitorului si in Sibiu

Noile pasapoarte nu difera foarte mult de cele vechi. Au tot 32 de pagini, doar ca una dintre aceste pagini contine datele biometrice ale posesorului „Una dintre pagini are un chip incorporat, care cotine absolut toate datele despre posesor: nume, prenume, data si locu nasterii, cod numeric personal, cetatenia si amprentele a doua degete opuse. Aceasta masura a amprentarii se va lua si in cazul copiilor de peste sase ani. Ceilalti, mai mici, vor avea pasaport individual, doar ca nu vor fi amprentati. Aceasta pagina informatizata poate fi citita de la o distanta de maxim 10 centimetri, iar pasaportul contine 50 de elemente de siguranta. Acest pasaport constituie un drept, nu o obligatie“, explica comisarul sef Liviu Vanga, seful Serviciului Public Comunitar pentru Eliberarea si Evidenta Pasapoartelor Sibiu. Noul tip de pasaport va fi tiparit de catre Imprimeria Nationala, si se elibereaza in 20 de zile. Acesta costa 233 de lei, plus alti 32 de lei, taxa consulara.

Stiinta sau „lucrarea diavolului“?

„Si ea ii sileste pe toti, pe cei mici si pe cei mari, si pe cei bogati si pe cei saraci, si pe cei slobozi si pe cei robi, ca sa-si puna semn pe mana lor cea dreapta sau pe frunte, incat nimeni sa nu poata cumpara sau vinde, decat numai cel ce are semnul, adica numele fiarei sau numarul fiarei. Aici este intelepciunea. Cine are pricepere sa socoteasca numarul fiarei; caci este numar de om. Si numarul ei este 666“. Acesta este citatul din Cartea Apocalipsei Sfantului Ioan, care le-a determinat pe unele fete bisericesti din Romania sa asimileze pasapoartele biometrice cu Satana, 666 numarul Fiarei si cu Apocalipsa. Si asa s-a iscat razmerita. Parintele Iustin Parvu si sustinatorii lui sunt cei mai infocati adversari ai acestor pasapoarte, si au aratat acest lucru in public de nenumarate ori.

Pozitie neclara

Arhiepiscopia Ortodoxa din Sibiu nu a reusit inca sa formuleze o pozitie clara referitoare la aceste pasapoarte. Saptamana viitoare va fi convocat un Sinod care va avea menirea de a clarifica si aceasta problema. „S-a primit o scrisoare din partea Ministerului de Interne, in care se explica tot. Noi vom analiza acesata scrisoare, iar apoi vom formula o pozitie clara. Dar nu vad de ce am fi impotriva unui astfel de lucru care tine de securitatea nationala si mai ales internationala. Pasapoartele sunt un drept, nu o obligatie. Se permite intrarea pe teritoriul sau doar cu acest pasapoarte. Cine vrea sa mearga acolo, trebuie sa se supuna. Inca nu avem dovezi ca acest pasapoarte ar incalca intimitatea omului. Dimpotriva, ii identifica“, explica IPS Laurentia Streza.

Identitate electronica

Dispozitivele biometrice au doua functii de baza: verificarea identitatii unei persoane - autentificare - si alegerea unor anumite persoane suspecte dintr-o multime - identificare. Pentru autentificare sunt folosite amprentele, analiza irisului si a palmei si astfel este restrictionat accesul in zonele de securitate, la terminalele de computer si alte obiective cu acces limitat. Prin analiza geometriei unice a fetei, scannerele identifica o persoana anume intr-un mediu aglomerat. Chiar daca folosesc drept „materie prima“ irisul, palma, amprentele sau fizionomia fetei, aparatele biometrice lucreaza dupa aceeasi formula: mai intai obtin mostre unice ale corpului uman, apoi le codifica si le compara cu imaginea originala stocata in computer. Deocamdata, aceasta metoda de securizare nu este sigura suta la suta, insa rata erorilor este foarte mica. Pentru moment, specialistii recomanda si folosirea firmelor de paza traditionale, in paralel cu aceasta noua tehnologie, pentru siguranta maxima.

Primii pasi, in anii ’70

In mare masura, biometria moderna s-a nascut la ideea FBI, care a cerut companiilor de specialitate sa studieze fezabilitatea tehnologiei de „citire“ a amprentelor. Livrat FBI in 1972, primul dispozitiv de acest tip semana cu o cutie inalta cu butoane, care lucra foarte incet si cu ajutorul a foarte multe comenzi. Acesta nu putea face comparatii intre amprentele diferitelor persoane. Noua tehnologie a amprentelor a ajutat autoritatile americane sa prinda primul criminal, in 1979. Dezvoltarea continua a acestui sector a dus la definitivarea sistemului folosit de FBI si numit Integrated Automated Fingerprint Identification System, care a accelerat viteza si performanta dispozitivelor de comparare a amprentelor.   

Cornel Duca l  sibian

„Cred ca este o masura foarte buna pentru identificarea persoanelor, si nu cred ca oamenii ar trebui sa fie impotriva avansarii tehnologiei“

Adauga comentariu adauga comentariu Trimite unui prieten trimite articolul prin e-mail Versiune printabila versiune printabila
Comentarii
Pagina: 1 2
referitor la comentariile cu b ...
cu regret trebuie sa recunosc ca acele persoane care comenteaza la problemele cu biocipuri,si care spun ca nu e daunator pt suflet sunt oameni ateei(fara D-zeu
sandu mihai
17/04, 00:08
Articol Stupid
Sibienii vor pasapoarte biometrice" . S-a votat asta cumva  ? . Tanti Lupu asta e articol?
Bruce Lee
16/03, 23:16
ziaristii si-au iesit din minti
Voi cei din presa credeti ca cei care doresc sa fim catalogati ca animalele vor imparti ceva cu voi?De ce umblati cu ochii legati, nu vedeti ca toate comenterile sint impotriva cipurilor?V-ati baut mintile?Veti fi simple victime ale catalogarii electronice ce fericiti o promovati.Naivi si prosti!
om liber
05/03, 15:55
...
Pasapoartele biometrice ne incalca tuturor dreptul la intimitate si viata privata. Si in plus nu sunt de acord sa fiu amprentata, pt k nu sunt un infractor, ci un om cinstit care plateste taxe si impozite la stat. Un stat corupt care ia mult prea multe decizii care defavorizeaza cetateanul de rand.
Concluzia?
Nu vreau pasaport biometric, si nici nu cunosc pe cineva care sa vrea
Lore
05/03, 08:04
Mai incet cu Cip-ul
Citat: „In plina criza economica, unii romani au o alta mare problema: pasapoartele biometrice ar fi o creatie diavoleasca, cu ajutorul caruia Satana ne-ar inrobi mai usor.“ - Stimata ziarista „civilizata“, cum stam cu acordul dintre „creatie“ si „caruia“? Sau dintre „pasapoarte“ si „caruia“? Pentru primul caz se va fi scris „careia“, iar in al doilea, „carora“. Iata cine ne da noua lectii de civilizatie! Revenind, pasapoartele biometrice chiar sunt, intr-adevar, o creatie diavoleasca..
Aurel de Sibiu
23/02, 10:13
incredibil
pasapoartele un drept si nu o obligatie", ce sofism ordinar!!! un drept cum e si permisul de conducre si CI din 2011?  Un drept al d..... si o "obligatie" pentru robi
mai sa fie
21/02, 22:45
Oameni buni
Eu nu sunt din zona voastra, dar va admir pt proverbiala verticalitate ardeleneasca. Daca veti citi atenti articolul veti vedea ca:,,Una dintre pagini are un chip incorporat, care cotine absolut toate datele" ....., iata cum lucreaza Dumnezeu de a facut-o pe ziarista sa recunoasca.Daca si in loc de incorporat iesea incornorat se vadea totul. Este articol la comanda ce preconizeaza hotararea sinodului
silviu
20/02, 22:42
Nu acceptati cipurile biometrice
Pentru ce ne trebuiesc? Simte cineva lipsa lor?
In ce duh a fost scris acest articol?satana e mai mult decat magulit. Pana si numele i l-a scris cu majuscula
Andrei
20/02, 19:40
nu sunt de acord cu pasapoarte ...
r fi bine sa nu se mai generalizeze. Eu nu vreau pasaprt biometric ! iar daca cineva il vrea n-are decat sa si-l puna.Asta nu insemna ca sibienii  vor pasapoarte biometrice.Dinpotriva cei mai multi sibieni nu le vor. Este bine ca ziarele sa scrie si care sunt dezavantajele chip-urilor atit in prezent cat si in viitor
md
20/02, 15:47
despre asa-zisa dorinta a sibi ...
fain! iaca asa cu apa simpla sunt imbatati oamenii!
frumos...dar ideal ar fi ca aia care vor aceste pasapoarte sa si le faca si sa se lasi si-ncipuiti. atat vreme cat eu stiu ca nu fur de nicaieri,nici din asa-zisele "fonduri europene", nu am masina bengoasa, nu ma preocupa sa ma-mbrac de la D&G; Escada sau alte firma, ei bine atata timp cat nu sunt dintre cei care au probleme, si sunt muuulti asa, nu vad de ce sa ma las amprentat...asa numa' ca mai apoi dintr-o "greseala" sa mis e puna-n carca niscaiva marsavii.
fain!
fratilor, care va plac biometricele faceti-va si 2-3 daca se poate, dar nu ne obligati pe toti la treaba asta
Io
20/02, 15:12
si eu sunt sibian
Civilizatie nu inseamna doar tehnica. Civilizatia presupune eleganta comportamentala si verbala.
Tehnica nu induce obligatoriu acestea... iar daca ma gandesc la efectele televizorului asupra mintii umane as spune ca le denatureaza.
Asadar putem fi civilizati si fara usi automate, si fara cipuri. Pasapoarte vechi isi fac cu succes datoria nu este nevoie sa le schimbam.

Identificarea unei persoane se poate face si fara amprenta degetelor ori a irisului. Aspectul fetei este suficient. Iar pentru falsificare adevaratii teroristi vor gasi mereu metode.

Autoritatile ne-au obisnuit in ultimii ani sa ia decizii importiva bunastarii populatiei (economie slaba, invatamant distrus, spitalele ruleaza la nivel de subzistenta, locuri de munca insuficiente, importuri excesive in dauna productiei interne) toate astea ducand la o scadere a nivelului de trai.

Toate astea ne fac sa credem ca prin masura asta ne vor trata ca pe niste infractori. Toate astea ne duc cu gandul ca vom ca niste vite pentru autoritati: bunuri mobile si nimic mai mult.
Pentru asta luptam noi cei care respingem indentificarea digitala si vrem identificare ca si pana acum.
Vrem sa fim tratati cu demnitate de catre guvernanti si sa respecte doleantele noastre
Aurel
20/02, 14:07
Titlu fals
Pentru lumea civilizata insa, pasapoartele biometrice sunt de mult un instrument de lupta impotriva terorismului."
M-am distrat tare la asemenea propozitie.
Ce inseamna lumea civilizata? Oamenii indobitociti prin tembelizor, ziare etc. ? Oamenii super indatorati la banci, ca sa aiba cat mai multe, sa traisca cat mai bine d.p.d.v material? Oamenii care cred ca stiinta, tehnologia inseamna totul?
Spuneti ca pasapoartele biometrice sunt un instrument de lupta impotriva terorismului... In ce fel? Baietii buni le dau teroristilor cu ele peste nas? Oare nu stiti ca pasapoartele biometrice sunt destul de usor de falsificat, pentru cineva care are acces la tehnologia respectiva? Documentele biometrice contin chipuri; in acestea se pot scrie  oricand date noi, fara ca detinatorul documentului sa stie aceasta. Un om poate fi numit peste noapte infractor, asta pentru ca asa rezulta din datele scrise in chipul respectiv...
Monitorul de Sibiu prezinta care sunt beneficiile acestor pasapoarte biometrice... De ce nu prezinta si dezavantajele acestot documente biometrice
Un ne-civilizat
20/02, 13:11
...
Nu fiti handicapati. Nu vrea nimeni asa ceva. Numai prostii..
Unul oarecare
20/02, 12:46
Sibianul Cornel Duca l vrea pa ...
nici macar nu v-ati obosit sa va justificati pluralul din titlu. Nu cred ca o majoritate pot fi de acord cu ampretarea. Daramite cu stocare datelor tale pe un chip pe care orice il poate citi de la distanta. E un risc enorm, si daca pina azi nu am cunoscut in Romania fenomenul furturilor de identitate, o data cu intoducere RFIDurilor cu date biometrice il vom cunoaste cu siguranta
Tavi
20/02, 12:37
Ruperea de realitate
Porniti de la prezumtia ca cine controleaza aceste lucruri sunt persoane cu dreapta credinta. Ei bine, dictatori inca se mai nasc (Hitler sau Stalin nu au fost catalogati teroristi la vremea lor, s-au nascut din sistem) iar concret, in tara noastra avem acelasi partid comunist cu puteri tehnologice sporite
Ciobanu
20/02, 12:34
Pagina: 1 2











Realtime

©2006 COMPANIA DE MEDIA. Toate drepturile rezervate site dezvoltat cu Intellisource CMS, Newspaper edition